fredag 30. oktober 2009

Utdrag fra Tim Donaghys bok

Vi husker alle dommeren, Tim Donaghy som i sommeren 2007 ble tatt for å ha satt penger på kamper han selv dømte. Han var/er spilleavhengig og påvirket kampene i stor grad for å få ønsket resultat, slik at han kunne cashe inn greie gevinster på gamblingen sin. Det hele endte i store mediaoppslag og en pinlig affære for NBA.

Jeg husker spesielt godt i sluttspillet i 2007, det var kamp 3 Spurs - Suns og skandalen hadde enda ikke lekket til media. Etter denne kampen florerte det med rykter om at NBA kampene var enten rigget på ordre fra David Stern eller at dommerene var korrupte. Se klippet og døm selv (cheesy ordspill, jeg vet)



Jeg går ut i fra at jeg ikke er den eneste som har reagert på en call eller to opp igjennom årene. Vent litt, stryk det, jeg reagerer på en call eller to i hvert quarter når jeg ser en NBA-kamp. Så når det ble klart at Tim Donaghy skulle skrive bok, gledet jeg med til å få litt innblikk i hva som skjer bak scenen. Nå viser det seg at NBA har sagt klart i fra at om denne boken utgies så vil advokatene deres kaste seg over forlaget som utgir boken og dra de igjennom en heidundranes rettsak. Forlaget som skulle utgi boken, har nå desverre valgt å droppe utgivelsen. Det ryktes at flere forlag er interessert i å plukke boken opp og gi den ut, muligens i et annet land enn USA, så det er håp fremdeles.

Det har imidlertidig lekket noen utdrag fra boken til media og jeg har plukket et for å vise dere litt hva det dreier seg om

"If Kobe Bryant had two fouls in the first or second quarter and went to the bench, one referee would tell the other two, "Kobe's got two fouls. Let's make sure that if we call a foul on him, it's an obvious foul, because otherwise he's gonna go back to the bench. If he is involved in a play where a foul is called, give the foul to another player."

Les mer utdrag her det vil sansynligvis bekrefte en del mistanker du har hatt om dømming i NBA (siden har stor pågang, vær tålmodig det er verdt å vente i 30 sec)

1 kommentar:

JanK sa...

Vel, påstandene fra Donaghy kan vel neppe sees som en bekreftelse på noen som helst tror jeg.. Han vil jo si hva som helst for å få noe av presset over på NBA og bort fra sine egen handlinger..

Legg inn en kommentar

 

©2009 www.STAVANGERBASKET.com | authors:Gravy / Pistol Pete